Friday, February 20, 2009

Oakademisk.

Det blir ingen modeblogg idag. Trots det, är det fredag, eller.

Förra veckan slant jag på tangenterna och råkade skriva någonting om oakademisk. Att mina resonemang alltid är oakademiska. Nu får jag mail om vad jag menar. Det är inte arga mejl, de är mest frågande, lite så där förundrande. Jag har inga klara svar men jag kan alltid försöka.

Det finns dom litar på andras sanningar. Läser i böcker hur saker anses ligga till. Sen finns det dom tar reda på saker på egen hand, som ifrågasätter och skapar sig sina egna sanningar, oakademiska resonemang. Det akademiska systemet bygger på auktoritära värden. Kanske kan det vara bra för dig, det vet jag inget om, men för mig fungerar det inte, därför att jag tror på känslor och egen erfarenhet.

Det var väl ungefär det jag menade, tror jag, eller kanske inte.


Knäppte till ett slags magasin (det var inte spindelmannen) härom veckan. Såg igår att jag fick både mittuppslag och omslag. Fräckt.

T.