Wednesday, February 25, 2009

Men Ibland Debatterar Jag Bara På Kul.

För bara lite över ett år sedan kunde jag hetsa upp mig över skitsaker, om jag läste något i en tidning eller om någon skrivit ett dåligt blogginlägg, idag kan jag flina åt saken och bara tänka att vederbörande kan ju inte ens skriva. Numera räcker det att veta att jag skulle krossat min meningsmotståndare vid en eventuell pennstrid. Jag känner ett inre lugn och behöver inte kasta mig in i alla krig och debatter som förut. Det betyder naturligtvis inte att jag inte skulle bry mig, det betyder bara att jag kanaliserar min aggressivitet där det leder någonstans. Effekten blir så mycket starkare då.

Har funderat på vad det kan bero på, kanske är det bara att jag blivit något äldre, men tror snarare det handlar om att jag lever ett mer harmoniskt liv nu. Gör mycket färre uppdrag, och tar bara sådant som intresserar mig, sådant jag vet att det finns gott om tid till. Jag lever helt enkelt ett avslappnat och behagligt liv. Visserligen något mer fattigt rent ekonomiskt, men det är ett pris jag gärna betalar för friheten, friheten att kunna bestämma över min tid och mitt eget liv. Att somna och vakna, komma och gå som jag själv vill. Nu sitter jag inte sysslolös om någon nu skulle tro det. Men i alla fall.

Kan även vara så enkelt att jag äter fiskleverolja sen en tid tillbaka. Det har min vän Andreas lärt mig har en dämpande effekt på hetsiga personer. Till och med minnet kan bli bättre säger han. Men det är bara att glömma för mig, mitt närminne är nedsatt sedan länge, det är lika bra att förstå och inget att hetsa upp sig över.


Bilden. I höstas när jag och Andreas åkte till Polen.

T.