Monday, February 26, 2007

Tio Albaner.

Ingen grön gubbe. Korsade vägen utanför Ami, blandrasen gick lite före, en bil höll på att köra på honom. Mitt fel. Såg mig inte om. Bröt mot trafikreglerna. Tar på mig hela skulden. En riktig skurk är vad jag är. Bov och bandit.

Bilen bromsade in, och mannen i passagerarsätet öppnar dörren, han skriker något åt mig. Jag går fram. Tycker inte om när människor skriker åt mig.

- Se till att hålla koll på din hund, skriker han ilsket.
- Vill du bråka, frågar jag.
- Passa dig så jag inte ringer efter tio albaner, väser han.
- Vågar du inte bråka själv, svarar jag.
- Jag är rädd om mina händer, ska jag ringa efter tio albaner, säger han om igen.
- Jag är inte rädd för albaner, tycker om albaner, säger jag.
- Har du inte läst tidningarna, säger han.
- Man ska inte tro allt man läser, svarar jag.

Ser nu hur tjejen som kör bilen tittar bort. Misstänker att hon tycker det hela är pinsamt. Hon vill nog vara någon helt annanstans just nu. Tjejer brukar ha svårt för tuppfäktning.

- Tror din tjej tycker du är pinsam, säger jag till killen. Ser hur hans gröna ögon börjar skifta i svart.

Han hinner inte svara, det kommer en annan bil, en bil som vill fram. Jag flyttar på mig. Då passar de på att köra i väg. Synd. Lite roligt var det allt. Måste erkänna att jag var lite sugen på bråk. Lite. Är inte mer än människa. Full med fel och brister. Ibland en dålig människa. Trafikförseelsen var mitt fel. Absolut. Hävdar inget annat.

Det lutar mot krig i Iran. Igen. Förstår inte hur man kan kriga. Krig är inte bra. Människor blir utan hem, har svårt att få tag på mat, barn blir föräldralösa. Kvinnor drabbas nog hårdast. Har aldrig hört att kvinnor startat något krig. Möjligen kattfajt. Undrar hur världen skulle sett ut med kvinnor vid rodret. Troligen bättre. Det kommer jag aldrig få veta. Tuppfäktning har pågått i alla tider, och kommer att pågå ett par hundra år till, det är jag säker på.

Kung Sune blev alla tiders BoISare (LPs omröstning). Skitkul. Nu får han det officiella erkännandet han är värd. Trots klubbens överkörning under tränarperioden. Sjukt att de kunde behandla en sådan lojal människa på det viset. Sonny. Du är kungen, och kommer att vara det ett par hundra år till, 309 mål är alltid 309 mål. Respekt.

Hur vet man när man är förälskad. Det är kanske när det värker lite sådär halvobehagligt i hjärtat. Eller när tankarna fladdrar hit och dit. Precis när Ami och jag träffades gick vi förbi ett skyltfönster med gamla 70-tals fotografier. Jag pekar på en bild och frågar Ami om hon vet vem det är på bilden. Kung Sune, svarar hon helt utan betänketid. Kärlek.

Till saken hör att Ami är ståkkolmstjej och Bajare. Söderböna (uppväxt granne med Ivar Lo) med grön/vitt hjärta. Tror den gröna delen av hjärtat börjar skifta i svart numera. Har sett att hon har en svart/vit halsduk ibland. Hon är så jävla snygg i den. Hon är alltid snygg.

T.