Friday, February 2, 2007

Spåret leder till Gulag.

Ami drog med mig på ett riktigt kommunistmöte ikväll. Jag var hela tiden övertygad om att de var vänsterpartiet som höll möte. Så var det inte. När vi närmade oss Folketshus (sossepalatset) sa hon -det är riktiga kommunister vi ska träffa. Fick en klump i magen och såg framför mig stalinkopior med röda fanor stå och agitera. Bestämde mig för att ta mod till mig och trots allt följa med in. Lite rädd var jag nog. Kommunister skickar ju folk till Gulag till höger och vänter. Mest höger. Det har man ju hört.

Väl inne tog det en stund innan vi hittade rätt. Det var visst dubbelbokning av salar. Stövlade först in i något som jag tror var en danskurs för barn från fjärran land. Lät så i allafall. Vi fick hjälp att hitta rätt. Rai den gamle punkaren satt sedan på plats i den för övrigt ganska glest befolkade salen. Heidi var där med. Rais flickvän. De var söta tillsammans. Minns en bild från tiden av ockupationen av Österport. Kommunledningen hade bjudit ner ockupanterna till ett möte på stadshuset. Politikerna satt på en scenliknande upphöjning i salen. Ockupanterna fick sätta sig på stolar nedanför. Inte Rai. Den då tolv-trettonårige pojken med stor tuppkam och nitjacka vägrade. Han envisades bestämt på att även han skulle sitta på scenen. Så blev det. Det är en fin bild av en liten människa med stark vilja. Hur det gick med ockupationen kan ni säkert leta fram i något arkiv någonstans.

Rai sitter numera i Barn och Ungdomsnämnden i Landskrona (BUN). Undrar vad han sitter på.

Mötet handlade om den senaste debatten kring avstängda elever på GA-skolan. Om stämningen i stan efter SD valframgångar. Inte mycket blev väl egentligen sagt. Kände mig trots det lite starkare efteråt. Skönt att några människor vill göra något. Några. För många var vi inte. Lite märkligt faktiskt. Lätt att gnälla. Svårare att missa Oldsbergs "på spåret" en fredagskväll. Kanske finns det en rädsla att spåret leder till Gulag.

Kul att träffa Rai. Han är snäll nu för tiden. Tänkte fråga om vi skulle ta en öl tillsammans efteråt. Glömde fråga.

Sedan käkade jag och Ami mexmat. Hoppas hon tyckte det var en god middag. Det var hon som valde i allafall.

T.