Wednesday, May 30, 2007

Vårens bokslut.

A. Kvinnan jag lever med och som jag älskar så jävla mycket. Hon har lagt in någon form av räknare på bloggen. Be mig inte förklara hur det fungerar. Men i alla fall, den räknar unika besökare, och var vecka är det cirka femhundra olika personer som läser mina inlägg. Helt otroligt. Hur är det möjligt. Det är ju en satans massa människor. Jag skriver för att skriva av mig, som en övning i skrivandet, att någon vill läsa skiten är en ren bonus, visserligen en inspirerande bonus. Får hoppas att denna vetskap inte påverkar mig, får mig att bli medveten, det måste fortfarande vara jag som är viktigast i sammanhanget. Mina tankar och funderingar. Får inte ge er det ni vill ha.

På söndag plockas mina bilder från Kreuzberg ner. De har under våren hängt i Jönköping, Värnamo och nu senast i Bergkvara. Märit och Kina på Kulturenheten i Jönköping är grymma. Det är de som roddat med bilderna. Vill påminna alla er som varit och kikat, har ni några slantar över, spring till galleriet och köp. Stora inramade printar för en billig slant. På måndag är det försent (nja, ni kan alltid höra av er direkt till mig).

Tänker tillbaka. Gör bokslut inför sommaren. Märker att jag fått mycket utfört under våren. En bok, hängt tre nya utställningar, en gammal utställning, har en film som ligger i slutfasen, lägg till en massa olika uppdrag och föreläsningar. Nu är det snart sommar, då blir det mer soft, min egen tid. Uteserveringar. Ströknäppande. Reflektioner. Tror jag.

Många nya projekt ligger i startfasen. Det är viktigt för mig att veta vad jag ska göra härnäst. Efter att bokslutet är avklarat. Utställningen hängd. Boken lanserad. Knäcket levererat. Att gå på tomgång fungerar inte, jag måste veta, måste hela tiden ha nya prylar att fnula på. Ha "många bollar i luften" som det skulle stått i en annons från arbetsförmedlingen.


Kärleksmöte bland kravaller. Bilden är från Kreuzbergprojektet, den var dock inte med på utställningen, funkade inte i helheten. Helheten är viktig. Den ena bilden ska ge den andra något. Eller inte. Det är svårt det där. Vad plockar man bort. Vad lägger man till. Oftast bäst att plocka bort. Renodla.

T.