Friday, May 18, 2007

Öga mot Öga. Med kniv.

Pidder Jensen. En gammal bekant. Han stod bakom mig i kön i närbutiken. Jag kikade i hans korg, den var fylld med korvar och färs, samt några äpplen.

-Inte ska du äta döda djur, sa jag till honom lite försiktigt.
-Vadå. Ska jag äta dom levande då!? skrek han så hela lokalen stannade.

Bra svar. Där fick jag.

Men jag står fast i min övertygelse. För mig handlar det om politik. Det går inte att kämpa mot orättvisor, och samtidigt konsumerara kött från fabriker.

Faktum är att:

Djurindustrin bidrar till växthuseffekten.
Djurindustrin bidrar till världsvälten.

Ingen kan väl sympatisera med det.

Det är inte likvideringen jag motsätter mig. Tycker dock att om man tvunget ska äta döda djur. Då bör man kunna döda djuret själv. Öga mot öga. Med kniv.

Det kan jag med fisk. Öga mot öga. Med kniv. Pallar inte käka fisken levande.

T.