Saturday, May 12, 2007

Pengar.

Funderar över pengar.

Denna ständiga fråga som återkommer. Alternativt sätt att dra in slantar. Lite arbete som ger mycket slantar. Jag menar, ett sätt att få in kulorna så jag kan koncentrera mig på mitt eget arbete. Märker att uppdragen stör. Får mig att tappa koncentrationen. Samtidigt som jag är beroende av uppdragen och tycker de är kul. Har svårt att få ihop det där. Måste kanske välja sida.

Gör en lista på vad jag behöver. Utan rangordning.

1. Mat. God mat. Ofta två till tre gånger om dagen, + mat till hunden.
2. Bostad. Bor redan relativt billigt. 2 800 pix per månad + el. Kombinerad bostad och arbetsplats. Mest arbetsplats.
3. Transporter. Månadskort. Taxi.
4. Förbrukningsmaterial.
5. Internet.
6. Tidningar.
7. Telefon.
8. Övrigt. Som, fotbollsinträde, marlboro och grov.

Alltså behöver jag dra in typ 30 000 i månaden (ur det ska fredrik ha sin del). Det finns alternativ. Kanske inte helt moraliska. Och har man tagit steget att stå på den ljusa sidan. Då måste man göra det till hundra procent. Det funkar alltså inte att fnatta hit och dit. Jag tycker det är viktigt. Har man valt sida måste man stå för det. Ofta handlar livet om det. Om att välja sida.

Märker att mina sympatier ofta ligger på den andra sidan. Som en längtan efter frihet. Friheten som ligger långt utanför ramarna. Där står jag inte idag. Står i en annan slags frihet. En frihet som bygger på tillit och respekt.

När jag är ute och reser hamnar jag ofta i städernas skuggsidor. Likaså när jag arbetar. Mina arbeten handlar ofta om skuggorna på andra sidan floden. Kanske för att jag själv varit där. Kanske för att jag känner mig hemma där. Tror det är så. Jag kan språket. Reglerna. Normerna. Hur man för sig. Helt utan romantik. Bara helt krasst.

T.

Ps. Hittade idag ett gammalt stationshus på den skånska slätten. Kanske säljer gubben till ett billigt pris. Vi får se. Då behöver jag pengar igen. Igen. Och igen. Hela tiden pengar.