Friday, May 25, 2007

Agitera - Image Group.

Vi planerar. Smider vårt järn. Stöper våra kulor. Efter sommaren är det ett år med alliansen (och ibland med SD). Då kommer vi att få se resultatet. Feta färgprintar på tråd genom våra parker. Helt jävla oartikulerat, onyanserat, men brutalt. Smack upp med skiten. Helt utan frågor och klabb.

Vi försöker producera en utställning om året. En gemensam. Sen tillkommer våra personliga prylar såklart. Agitera - Image Group, en löst sammansatt bildgrupp, med främsta uppgift att arbeta för fotografin som belyser samtiden. Vi behöver bli fler, men skyndar långsamt, alla medlemmar måste vara säkra på sin sak. På sin fotografi. Veta var man står. Helt kallt.

Sedan vi blev en officiell organisation, hösten 2003, har vi producerat flertalet utställningar. Vårt första projekt blev utställningen -Bilder från Bitola, en dokumentation av staden Bitola i Makedonien. Bilderna visades först på Stadsmuseet i Bitola, och vandrade sedan vidare till över tio utställningsplatser runt om i Sverige, från Trelleborg i söder, till Stockholm i norr.

Susan Gyllenlöw skrev i sin recension: ”Nyfikenhet kan skapa känslofångande mästerverk. Beviset är utställningen Bilder från Bitola, gatufotografier som med både tekniskt fulländad precision och sinnligt bultande nerv lyfter fram det ärligt vackra, får mänsklighetens vardag att bli speciell, människan att växa till det unikum hon förtjänar att bli betraktad som.”

Aldrig har jag träffat så fina människor, som jag gjorde där, fattiga, härjade och så in i helvete gästvänliga. Trots allt de hade varit med om. Det tog max en femton minuter efter att jag lämnade hotellet första gången, innan jag blev inbjuden till fest, en fest som varade hela natten.

En kul pryl som hände under hängningen i Bitola. Ett år senare. Vi hade satt upp affischer över glasdörren in till utställningslokalen. Bara för att kunna arbeta ostörda. Helt plötsligt hör jag ett satans liv utanför dörren. En folksamling. De skrattade och pratade i mun på varandra. Jag blev nyfiken och gick ut. Affischbilden, min bild, var av städerskan dotter. Och hon visade stolt upp affischen för alla hon kände. Naturligtvis fick hon en riktig print sedan. Det var stort för mig.


Bilden är från Bitola, men ingick inte i utställningen, den höll inte måttet. Måste få till helheten. Här funkar den ypperligt.

T.