Saturday, July 28, 2007

Ha roligt.

Att bestämma sig.


Tror på att bestämma sig. Nyfikenhet. Hårt arbete och engagemang. Begåvningen ligger möjligen i att inte ge sig och att klara refuseringar. För min egen del handlar det ofta om att stilla en rastlöshet. En rastlöshet som tidigare kunde ta sig något destruktiva uttryck. Vad är bäst, arbeta ihjäl sig, eller det andra. Egentligen -same shit but different. Möjligen är det ena mer accepterat och följer den utstakade normen. Det är så lätt att moralisera.

Jag funderar över hösten. Det är min årstid, hösten, en årstid med mitt ljus. Det blir mindre föreläsningar och mer knäppande. Har några projekt att styra upp, nordbor ligger närmast, fick precis reda på att Kulturkontakt Nord beviljar oss ett stöd på 20 000 euro. Det innebär att Nordisk Kulturfond går in med en kvarts miljon. Budgeten börjar gå ihop, saknar i runda slängar 40 000 kronor, det måste vi arbeta vidare med.

Ramade bilder nere i mitt labb. Ett riktigt analogt labb med röd lampa i taket, kopieringsapparater, sköljar och skålar. Det är fotografi på riktigt. Lukta fix och dricka hof, romantiskt värre, och fan så mycket roligare än att sitta framför skärmen. Jag är inte bakåtsträvare. Bara romantiker.

Det är väl det allt handlar om. Att ha roligt. Att göra det roligaste man vet. Sen vad andra tycker är skitsamma. Nästan. Arbetet dit kan vara nog så hårt, det får man ta, för det är skoj på samma gång.

T.