Friday, July 20, 2007

Ledig.

Då var det klart. Någon större svensk morgontidning köper Amores Perros. Skönt. En slant i fickan och glass i solen. Det är inte svårt att dra ihop ett bildreportage. Jo, det är svårt, men på ett annat vis. Begåvningen ligger annars i att få sålt skiten, det kan vara ett tungt arbete, tyngre än att knäppa. Känner mig ibland mer som en envis försäljare än som fotograf. Arbetar man med egna projekt, som jag gör, då måste en stor tyngdpunkt ligga i att hitta finansiärer. Finansiärer och eventuella köpare. Mat på bordet, det är nödvändigt, även för mig.

Beställningsutställningen är klar och upphängd. Det har varit ett kul uppdrag, men det har tyngt mina axlar sen midsommar, nu är den på väggen och min kropp ett par kilo lättare. Läge att andas ut ett tag, försöka mig på att vara lite ledig, det var många år sedan nu. Lite rädd är jag nog. Hur ska det gå. Hur ska det gå att vara ledig. Vet inte riktigt hur man gör. Vi får se. Det går nog. Jag ska försöka i alla fall.

T.