Wednesday, June 10, 2009

Österlen.

Nu är det fixat och klart. Ska tillsammans med nya och gamla vänner ta mig ner till Österlen en sväng. Skulle nästan kunna kalla det semester, om det nu inte vore så att jag alltid har semester, samtidigt som jag aldrig har det, precis så är det. Vi ska bo som riktiga konstnärer i en charmig liten pittoresk skånegård (så har jag hört konstnärer bor), eller som det stod i fyrfärgsannanonsen:

"Stor parkliknande trädgård och uteplats med härlig gårdsmiljö. Gårdsmiljö med jakt  möjlihgheter samt omedelbar närhet till naturvårdsreservat med fantastiska vandringsmöjligheter. I detta genuina skånegårdshus har varje årstid en given plats, våren med vajande rapsfält, solig sommar med närhet till kusten, höst med jakt och avkoppling, samt vintern med härligt julmys. Gården ligger i utkanten av charmiga och populära Gladsax by med cykelavstånd till Simrishamn och Baskemölla."

Visst låter det fint, visserligen är betet agnat med en hel del sk vuxenpoäng, men det kan jag ta. Skånes öppna landskap är vackert nu. Även om jag funderar att åka vidare sen, vidare mot gamla öst, de gamla östländerna lockar mig på något vis. Vi får se.

Annars var min polare Sally inte den direkt pigga hunden i morse. Igår strövade vi omkring (arbetade) hela dan, hon och jag, och sen på kvällen blev det åka av, en lång cykeltur längs kusten. Jag cykla, inte Sally, så klart, men hon kan cykla om hon vill. Hon är ju faktiskt en Border Collie...


...och en mycket trevlig och social hund som går för sig själv. Hon sköter sitt och jag mitt. Idag när vi skulle gå och köpa frukost gick hon fram till några riktigt tuffa män, storvuxna män med solglasögon och muskler, de stod där och hängde vid sin svarta merca. Sally bara gick fram och skulle säga hej, då sprang männen som små flickor, som om det handlade om liv eller död. Ibland undrar jag vad man ska med alla muskler till, kanske hade dom bara semester, men sådant kan man aldrig veta riktigt säkert.

T.