Sunday, November 1, 2009

Warschauer Straße.

Jag är trött. Utarbetat. Men mår bra. Känner mig tillfredställd och lugn, november får bli som ett sommarlov, det har varit en tid med mycket. Det har varit bok, utställning, omstrukturering och avsked, men nu är allt klart och jag är fri igen.

Funderar på att ta mig till Berlin innan hösten blir till vinter igen. Där kan man fortfarande dricka Beck´s i parkerna utan att frysa för mycket om tårna. Vet inte vad det är med den där stan, vad det är som gör att jag ständigt återvänder, det är väl det att där finns något som passar mig. Där är billigt och avslappnat. För tio euro klarar jag mig ett helt dygn, en halloumifalafel och nio Beck´s, nä, det var lite överdrivet, så mycket dricker jag inte, och så lite äter jag inte, men ungefär så kan det fungera. Där är enkelt. Det är nog det jag dras till. Enkelheten. Att leva enkelt och bo nästan gratis utan ständiga ekonomiska måsten. Det går ju mindre slantar på flykt i Berlin än under alla vanliga dagar här.


Bilden. Warschauer Straße. Det är i dom krokarna jag brukar bo, Friedrichshain, en gammal arbetarstadsdel i öst som ingår i det sk Kreuzbergsområdet. Där finns många bra och billiga krogar och jag antar att man under ett helt år kan käka på en ny krog var dag...

T.