Tuesday, November 3, 2009

Tv - Dödar Oss.

Det har dragit igång ännu en tv-såpa. Ullared.

Idag pratar några medverkande ut i kvällspressen, dom är knäckta, ledsna, blir hånade av grannar och bekanta, men redan i programmet hånas dom. Framställs som idioter. Har man den minsta koll på hur man gör film och tv är det tydligt att det är fullt medvetet och att det är producenternas intention med programmet. Att håna.

Jag har svårt att se syftet med sådana program.

Arbetar man med människor framför kameran är det viktigt att inte urholka trovärdigheten. Det är viktigt att framställa människor som vackra, och då menar jag inte fysiskt vackra, bara som människor och inte som miffon. Man måste få skratta med. Inte åt. Annars blir det bara lågvatten och förströelse på någon annans bekostnad.

Sen förstår jag humorn med fenomenet Ullared, det är lite kul, men man kan göra det roligt på ett annat vis. Lite mer kärleksfullt.

Det är inte som jag är konservativ. Det är bara det att jag tror mer på värme och vänskap. Och det är egentligen inte speciellt svårt.

Thommy Berggren får avsluta;

"Tv - dödar oss. Urholkar vår själ."

T.