Monday, March 26, 2007

Olaga vapeninnehav.

Vart är vårt kära grannland på väg. Först märkliga högervindar, sedan rivningen av Ungdomshuset och nu detta.

Två tjejer i tonåren står åtalade för olaga vapeninnehav. De greps på Nytorv. Klädda i patronbälten. Jag har själv haft patronbälte, och försäkrar, de är endast till för utsmyckning. Det är tomhylsor. Helt ofarligt -fröken åklagare. Jag tyckte att jag var riktigt snygg i det.

Jag själv är inte delaktig i följande historia.

I mitten på åttiotalet var S, J, R och en helsingsborgspunkare (som jag glömt namnet på, vi kallar honom H) på väg hem från Ungdomshuset. Det måste erkännas de förde ett satans liv på s-tåget mellan Köpenhamn och Helsingör. Naturligtvis stod den danska polisen och väntade på dom när tåget kom fram till Helsingör. De var klädda som punkare brukar. Polisen började dividera om att deras nitar bör klassas som vapen. Och tar med dom till station.

Mina polare hävdar hela tiden att de har nitarna som smycken, och skulle aldrig bära vapen, att de är emot vapen. Polisen beslutar om visitation. Helt plötsligt sliter de upp en stor Bowiekniv på över 30 cm från H.

Bang lät det när celldörren slog igen.

- Jag köpte den av en punkare i Köpenhamn, säger H förläget. Skulle bara ta hem den och hade helt glömt bort att jag hade den innanför jackan. Sorry.

Innan dess kröp en konstapel runt på golvet och letade efter S kontaktlins. När den bara hade glidit upp under ögonlocket. Men S höll god min. Det är inte var dag man ser en konstapel som kryper runt på golvet.

T.