Wednesday, March 7, 2007

Arbetsmoral.

Vaknade i morse med en brännande huvudvärk. Vaknade en timme innan klockan. Klockan sju. Jag brukar aldrig ha huvudvärk. Brukar aldrig vakna före klockan, det har kanske hänt fem gånger i livet, kanske sex.

Arbetar mycket framför skärmen. Mycket digitalt bildredigeringsarbete just nu. Ettor och nollor i ett ständigt flöde. Utan slut.

Har arbetat med bild i många år. Tidigare stod jag i mörkrum. På den analoga tiden. Längtar tillbaka dit. Till hantverket. När det fick ta sin tid. När jag var fotograf och inte datatekniker. När jag var ute på fältet och knäppte.

Huvudvärken släpper inte. Skulle undervisat idag. Det går inte, måste stanna hemma, det gillar jag inte. Att lämna återbud till åtaganden. Det är väl min socialdemokratiska arbetarmoral som gör sig påmind. Att inte ställa in.

Jag ställer in. Måste. Ger det en ny chans i morgon. Det går ju bra det med. Faktiskt. Har ju aldrig varit socialdemokrat (gillade dock palme).

T.