Friday, September 11, 2009

Innan Solen Går ner Bakom Ön.

Solen skiner idag med, någon sa till mig att hösten kommer att vänta lite i år, att sommaren kommer igen lite i smyg. Och det känns att värmen vill hänga sig kvar när man sitter på uteserveringarna och solen gått ner bakom ön. Precis som jag önskade.

Jag arbetar med min och Marias Rosengårdsutställning. Den ska hänga på Malmö museer (Fotografins Rum) under ganska lång tid, öppnar i slutet av november och går ner till våren nästa år, sen blir det förhoppningsvis Ståkkolm och Paris. Det är egentligen en ganska enkel utställning. Stora ansiktsporträtt med en kort text.

Allt började med att Maria var där på jobb när en tonårstjej tyckte att kvällstidningarna borde komma dit en annan dag, när allt är vardag, inte bara när det är kravaller och knivskärningar. Hon har ju en poäng i det, tonårstjejen, det är lätt att fokus hamnar på det negativa, det blir lätt en snevriden bild av människan och helt plötsligt är en hel stadsdel stämplad som problem. Jag menar inte att man ska blunda. Jag menar bara att det måste finnas flera berättelser om samma sak. Andra sanningar.

Vi kände inte varandra då, Maria och jag, men jag antar att hon sett mina bilder någonstans och tyckte att vi borde samarbeta. Det är väl så det fungerar, man tar kontakt, sen gör man ett försök. Antingen blir det bra. Eller så blir det det inte. I detta fallet tycker jag att det blev ett bra försök. Ett samarbete jag gärna fortsätter med.


Annars har jag gjort en blandskiva till en vän, musik hon ska ha i bilen när hon åker landet runt på sina fotografiska uppdrag, jag kallar den -Thomas Soft Vol 1. Det är för övrigt samma vän som tagit bilden av mig här ovanför, någon gång tidigt i våras i en främmande stad, har jag för mig att det var.

1. All I Want-Joni Mitchell.
2. Kajsa Konflikt-Razzia.
3. Pojkarna Som Aldrig Behövde Sova-Magnus Johansson.
4. Det Liv Jag Älskar-Perssons Pack.
5. You're A Big Girl Now-Bob Dylan.
6. Sanna (Nyårsafton Åre)-Ulf Lundell.
7. Över Gränsen-Lars Winnerbäck.
8. Var Finns Alla Polarna-Kenta Gustavsson.
9. Får Jag Se Dig Ikväll-Magnus Johansson.
10. Kärlek Är För Dom-Thåström.
11. Då Är Det Inte Jag-Perssons Pack.
12. Make You Feel My Love-Bob Dylan.
13. Stjärna Som Är Din-Thåström.
14. Kaffe Och En Cigarett-Olle Ljungström.
15. Love Songs-New Model Army.
16. Chans-Ulf Lundell.
17. Sist Jag Åkte Jumbojet Blues-Cornelis Vreeswijk.
18. Fria Vägar Ut-Lars Winnerbäck.

Nu ska jag hämta min vän blandrasen och gå vid havet innan solen går ner bakom ön. Vi trivs där igen. Hon och jag.

T.