Saturday, April 11, 2009

Faran Är Över Nu.

Min vän Lill Lars fixade T3;an hur enkelt som helst, och jag passade på att dra ihop ett litet reportage om arbetet, tänkte sälja det till tidskriften Foto, om den nu finns fortfarande, har ju varit lite tyst därifrån ett tag nu.

Det var filmmatningspiggen (om det nu heter så) som jag slitit ut. Lill Lars fixade en ny. Han gjorde den själv alltså.


Lill Lars borrar ett hål där den gamla piggen en gång suttit.


Det är mycket finslipande för att göra en ny filmmatningspigg. Lill Lars tillverkade den av en gamman nål och en bit plast från en bortglömd glassförpackning.


Detta är huvudpersonen i reportaget. Den nya filmmatningspiggen.


Det är små marginaler som måste stämma. Hundradels millimetrar.


All koncentration som kan uppbringas är nödvändig i ett läge som detta. Inget får gå fel och är man darrhänt får man sparken direkt.


Huvudpersonen sätts på plats. Ett mycket slitsamt precisionsarbete.


Nu sitter den där den ska. Det är min nya duk som skymtar försiktigt i bakgrunden. Den blev över från en interiörfotografering i höstas.


Lite snabb justering för att se att allt stämmer. Bakom syns mitt kök.


Ett testskott. Jodå, den fungerar som ny, och en ny kameratekniker har sett dagens ljus. Det är bara för Contax att ringa om ni behöver hjälp. Det blir dock inte billigt. Lill Lars, han har vett att ta betalt.

Men vänta med att ringa till efter helgen, för i morgon ska vi grilla vid stranden, precis som så många gånger förr.

T.