Thursday, April 3, 2008

Bergen Som Inte Är Vita. Igen.

Min följetong om Vitabergen fortsätter tydligen. Fick ett elektroniskt brev från någon som titulerar sig -Gubben på Erstagatan, jag vet nog allt vem han är, han är ett slags Berg™ han med. Kanske inte direkt vitt. Snarare ett norrländskt sådant, en kul typ på tredje som har åsikter om det mesta, och det var han som lärde mig det där om hur Vitabergen och lakanen hänger ihop. Det tackar jag honom för.

Så var det där med alkoholförbudet. Jag är verkligen inte vän av ordning och reda, regler och förbud, det kan aldrig komma något bra ur det. Men. För den skull är jag inte för svineri heller. Alltså, det har kommit till min kännedom att människor bär sig illa åt uppe på de där bergen som inte är vita. Pissar på de gamla stugorna, krossar glas och är allmänt otrevliga. Detta kan naturligtvis inte gälla alla, men i alla fall, nu är där alkoholförbud. Trist. Vill förtydliga att jag skiter fullständigt i alkoholen, det är förbudet jag stör mig på.

Minns vallarna, där jag och mina polare satt när det begav sig, vi hade en regel, en jävla regel, att plocka upp skräpet efter oss. Och hur fulla och förvirrade vi än var, så röjde vi alltid efter oss, det är dagens sanning. Pissade gjorde vi ner i vattnet (eller på toaletten en bit bort). En kväll, flera år senare, när den nya generationen tagit över, gick jag fram, tog i hand och presenterade mig (de visste nog redan vem jag var), förklarade regeln högt och tydligt. Och se där, nu har jag sett att regeln även spridit sig till nästa generation, så enkelt det kan bli. Tror livet blir enklare utan lagstadgade förbud.

Det var väl en fin liten historia. Och jag hjälper gärna till att sprida "vallarnas regel" till bergen som inte är vita. Lita på det.


Till väster i bild syns en typisk vitabergsvandal. Som i en tavla.

T.