Tuesday, April 15, 2008

Att Falla På Plats.

Jag tycker om att arbeta med musiker. Knipsa till deras skivor och promoprylar. Det ger ofta en kreativ stimulans som jag måste få. Minns när jag skulle ta ett porträtt av Charley Anderson, han från Selecter, -Too Much Pressure ni vet. Han spelade då med Skalatones, när porträttet skulle tas alltså, och det skulle bli omslag till en vit vinylsingel. Bara en sådan sak, en vit vinylsingel, det fick igång mig ordentligt, det lät stort på något vis. Att jag senare råkade luta skivan mot mitt element så hela skiten blev skev är en helt annan historia. Så blir det ofta. En annan historia. Ur det ena kommer det andra, och så måste det få bli.

Till saken. Jag var ganska oerfaren och inte speciellt inne på skamusik, och frågade på halvtaskig engelska hur han hade tänkt sig bilden. -Gör hur du vill, jag är musiker, det är du som är fotograf, svarade han och suttade på sin joint. Av det svaret har jag lärt mig mycket. Saker lossnade och föll på plats.

Tänk på det. Att en jävla mening kan få saker på plats.

T.