Sunday, January 14, 2007

Gillar hundar.

Går igenom bilder. Stannar upp vid en bild. Bilden förställer en hund. En tax. Taxen sitter på en bänk inne i ett öltält plåtad under en stadsfest. Jag tycker om bilden. Samma bild finns representerad i boken Skånska Fotografer som kom ut förra året. En tjock fin bok som kartlägger fotografer verksamma i Skåne under åren 1845 till 2005 (utgiven av Statens Kulturråd och Malmö museer om någon vill köpa den. obs. svindyr). Vill även ha med taxen i en annan bok. En bok som jag gör nu. Tycker om hundar.

Jag och Pibe (författaren Jonas Bergh) träffades för många år sedan i Landskrona. År med annan musik och andra krogar. Han drack för mycket då. Jag gjorde för mycket av annat. Pibe dricker inte längre, jo det gör han, lättöl i massor. Jag gör fortfarande för mycket av annat, men av ett annat slag, lite mer accepterat. Andra liv men samma killar. Tror jag.

Vi arbetar på en bok. Är faktiskt på tiden att vi gör ett samarbete. Pibe och jag. Han skriver och jag plåtar. Tema. En bok bör ha ett tema. Texten är reflektioner från Landskrona, och bilderna är plåtade i samma stad, sen får vi se vad det blir av det. Bra blir det i alla fall. Bra bilder. Bra text. Formgivaren Mogge ska dra ihop detta till en bok. Han är duktigt. Alltså blir det en bra bok...övertygad om det.

Minns en sommardag för en massa år sedan. Jag och Pibe satt nere vid linjen i Landskrona och drack folköl. Det var det vi gjorde. Så fyllde vi dagarna. Köpenhamnsbåten kom över hamninloppet. Gled över vattnet mot den danska huvudstaden. På den tiden kunde man ta båten över sundet. Det kan man inte längre. Vi satt och tittade längtansfullt på båten. Äventyret så nära men samtidigt så långt bort. Pibe ville dra. Bara dra iväg. Dra till Köpenhamn. Flera gånger kom dessa ord ur hans käft. Jag kände likadant, men sa inte så mycket. Funderade lite. Efter ett tag sa jag -Vad väntar vi på...har precis fått ett stipendium. Vi sticker.

Vi lekte senare med de fria hundarna på Christiania. Jag gillar ju hundar.

T.