Tuesday, January 23, 2007

Arbetsmiljö.

Vaknar som vanligt vid nio. Sätter på kaffe och går ut för att köpa tidningen. Himlen är grå, det blåser lite, snön som kom igår ligger kvar. Känner mig harmonisk. Tar en runda i parken med jycken och passar på att knäppa några rutor. Kan kanske funka som arkivbilder. Meningslösa bilder som passar i många sammanhang. Ett försök att få in lite stålar.

Häller upp en kopp. Lite mjölk i tycker jag är fint. Trycker igång macen. Kollar mejl. Har fått ett från en kund som jag knäppte till igår. -Skulle vara bra om du kan mejla över bilderna så fort som möjligt. Så jag kan välja ut de som passar.

Hon verkar fått en del om bakfoten. Så kan jag inte arbeta. Det är jag som väljer vilka bilder som passar. Ser det som ett stort problem att många fotografer böjer ner sig för uppdragsgivarna, samtidigt som man gnäller över att man blir överkörd och inte blir respekterad som yrkesman (eller kvinna). Många mår dåligt i branschen. Varför. Varför kröka rygg och stå med mössan i handen när man mår dåligt av det. Visst, vi är många som slåss om jobben, men dra ner på omkostnaderna, och på så vis öka vinsten. Inte vara rädd för att ställa krav på kunden. Vägra låta redigeraren skära sönder bilderna. Det är inte en slump att man komponerat som man gjort. På så vis kan vi få en bättre arbetsmiljö. Enbart då.

Jag gör ett, max två jobb i veckan, med låga omkostnader blir det tillräckligt med slantar för att överleva. Det är ju det det handlar om. Att överleva och plåta sina egna prylar. Vet att det kan vara svårt, men det behöver inte vara det, det kan vara enkelt.

Vet många duktiga fotografer som endast gör reklamjobb. Det skulle aldrig jag klara. Detta ständiga bildflöde utan slut som urholkar fotografen till illustratör. Tror inte på det. Men jag förstår dom som gör det, på ett enda reklamjobb kan dom fakturera lika mycket som jag får in på en hel månad, eller två, lite bittert kan det kännas. Men, men, alla gör vi våra val, som Fredrik skulle sagt.

Meningslösa bilder på schampoflaskor i studio ger mer flis än djuplodande bildreportage. Lite märkligt kan jag tycka. Sverige har ett dåligt bildklimat, är väl visserligen ingen nyhet för någon. Dagspress anser sig inte ha utrymme (läs råd) med nyanserade bildreportage. Det säljer inte. Tror inte på det. Tror att läsare längtar efter det. Efter kvalité och djup. Vi måste ha nått kulmen på dokusåpaberget nu. Det måste vara så. Själv köper jag Aftonbladet varje dag. Var dag tänker jag att jag måste sluta köpa kvällstidningen. Var dag köper jag Aftonbladet likförbannat. Jävla dubbelmoral.

Ibland tycker jag det är gott med en Coca Cola med.

Men det finns eldsjälar. Motiv, Re:Public Service, för att nämna några. Frågan är hur länge de orkar. ETC kursade för en tid sedan. De skrev något mindre smickrande om Pressbyrån. Pressbyrån svarade med att dra in ETC från sin distribution. Så kan det gå om man inte klappar medhårs.

Bestämmer mig för att inte mejla iväg bilderna (de bilder jag valt) till kunden idag. Hon får vänta. Min lilla protest. Känner mig fortfarande harmonisk. Lite mer än i morse.

T.