Friday, October 23, 2009

Svanen (räven) Darrar Lite Nu.

Sista texten är satt och boken är klar att lämnas till tryck, bara slutkorret kvar, och det finns inget mer utrymme för fler formändringar. Jag måste sätta stopp någon gång. Annars kan jag sitta och peta i evigheter. Det är ju det, man måste veta när man ska stanna, veta när arbetet är klart och tid för nästa.

Tror boken blir ärlig och bra. Långsam och lite tystare. Så känns det idag och det är därför jag släpper nu. Jag måste lita på den känslan.

Mer Blues Från Landskrona.

Det är ingen del två. Men kanske kan man kalla den för en fristående fortsättning på -En Blues Från Landskrona. Det är andra berättelser från samma stad, men ändå inte, det är svårt att jämföra, och därför bör jag inte göra det.

–Bilderna handlar nog mer om dig än om Landskrona säger min kompis chefredaktören. –Det gjorde den förra bluesboken med, men på ett annat vis, svarar jag, jag är en del av stan och lever oftast här och då går det inte att skilja på mig som person och på stan. Det flyter liksom ihop. –Jag kan inte gå runt och objektivt registrera.

Jag darrar lite. En känsla jag får när något börjar bli klart, inte alltid, men frågorna virvlar runt idag, hur personlig vågar man vara utan att bli alltför privat, och varför utsätter jag mig för det här frivilligt. Det är lite omtumlande men bra känslor. Det är då jag förstår att det är på riktigt.

Sen är det rosengårdsutställningen på Malmö Museer (Fotografins Rum) som pockar på min uppmärksamhet. Det är en hel del text och bildfix kvar, och den 29 november är det vernissage, välkommen då. Men innan dess bör det bli släppfest av nya bluesboken. Välkommen då med ... återkommer längre fram med alla detaljer.

Ja, just det, grattis till mig. Jag tilldelas ju den där utmärkelsen i morgon. Eller som Nordiska Museet i Ståkkolm själv skriver: Lördagen den 24/10-09 kl. 13.30 firas Nordiska museets högtidsdag med sedvanlig medalj- och stipendieutdelning i museets stora hall.

Deras beredningsgrupp motiverar det så här:

"Nudokdiplomet för 2009 tilldelas fotografen Thomas H Johnsson i Landskrona för att i reportage, utställningar, och böcker fånga situationer som ligger bortom nyhetsjournalistiken och där vi människor i gemen kan känna igen oss och det Sverige vi lever i."

Det är mycket nu för pojken som trots allt blev en svan men som egentligen bara vill vara en räv.

T.