Thursday, October 15, 2009

Lexikon.

Idag vaknade jag av solens värmande strålar i mina vackra blå.

Kanske borde jag skriva om utställningsmötet på Malmö Museer igår, eller ska jag berätta om hur det är att dela taxi med två överförfriskade nittonåriga småtjejer, jag skulle även kunna skriva om vad som hände med den tyska fotografen som spelade Allanballan inne på Christiania.

Det skulle jag absolut kunna göra.

Men eftersom jag redan är i gång med listor blir det en sådan. En ganska komisk ordlista hämtad från Sigvard Lindström och Gunnar Erikssons bok -Narkoman, utgiven 1966 och tillägnad vår allas vän Dr Sven-Erik Åhström, en bok jag hittat i någon bokhylla på Ikea.

Pundig:
Ett omtöcknat tillstånd under vilket den pundige fördriver tiden med meningslösa. ofta destruktiva handlingar som ligger utanför viljekontrollen. Att punda med t.ex. en radio slutar vanligtvis med att radion förvandlas till konfetti.

Sosse:
Den som är dum nog att jobba hederligt.

Knega:
Gå i fålla som ett kreatur, slava, arbeta.

Sila:
Att sila är det i särklass vanligaste sättet att ta in narkotikan; genom injektion. Att ta en sil blir alltså samma sak som att ta en pump, d.v.s injicera tjacket, som helst bör vara någorlunda flytande.

Knapra:
Gör de förnuftiga varelser, som äter tabletterna i stället för att sila dem.

Goofig:
Den som är lite smålullig, tomtig och gladsnäll.

Gegga:
Den som geggar har hamnat i en djävulscirkel där hela personligheten och all tid går åt att sätta i sig, skaffa pengar till och bereda narkotika, inget däröver. Det är ett fakirtrick på spikmatta av kanyler.

Jungfrusil:
Den första sprutan. Den brukar följas av flera.

Kick:
Samma sak som SPARK, SKJUTS, KNUFF etc. dvs. när hela nervsystemet ställer sig på högkant och man ryser av välbehag vid chocken av hastigt injicerade silar.


Det var ett utdrag från lexikonet längst bak i boken. Formuleringarna är stundtals helt fantastiska. Och bilderna ska vi inte ens prata om.

T.