Friday, August 14, 2009

Pensionssparande

Sent i höstas hade jag besök av bonden, Johan Emanuelsson, det blev en låda Heineken och snack i mitt kök. När jag kom ut från toaletten står han och kikar i min bokhylla med ett leende på läpparna.

-Du har en hel del fotoböcker säger han.
-Jag brukar försöka köpa sådant jag gillar svarar jag.
-Du har även en del rariteter, den här exempelvis, muttrar han och tar ner en av böckerna, ett exemplar som detta såldes i Frankrike för 16 000 pistoler.
-Ah fan, svarar jag och lägger den genast i en ICA-påse, då är det bäst att vara rädd om den.
-Jag har kikat runt lite i hyllan och på samlarmarknaden skulle några kunna uppbringa ett värde upp till en 50 000 tillsammans.
-Jisses...som ett pensionssparande.

Fick höra att även min (vår) bluesbok stigit rejält i pris på sista tiden.

T.