Wednesday, June 27, 2007

Stjärnkocken.

Porträtt 2.

Jag skulle knäppa ett porträtt till Svenska Gastronomiska Akademien. Ett porträtt som skulle användas i samband med lanseringen av utmärkelsen Årets Kock. Jag träffade stjärnkocken på en inte helt okänd gourmékrog i huvudstaden. Vi satt och snackade en stund, tanken var att bilden skulle tas i köket, med kocken iförd arbetskläder. Under samtalets gång kom vi in på bakgrund. Ungdomsår och musik. Det visade sig att stjärnkocken varit punkare i tonåren. Kul tänkte jag. Det måste vi få in i bilden på något vis. En mohikanfrilla såklart. Han ställde sig dock mycket tveksam till min idé. Riktigt avvisande faktiskt. En halv flaska Jack Daniels, två paket Marlboro, och några glas av Carlshamns Flaggpunsch senare. Nu tyckte vår stjärnkock att mitt porträttförslag lät bättre. En skäggtrimmer budades snabbt in. Lika bra att skynda innan han ångrar sig tänkte jag. Nedan ser du resultatet.


Nä. Det var ljug. Men hade kunnat varit så. Ni vet vad jag menar.

Bilden är tagen i Falun. När jag och AIG ställde ut på Dalarnas Museum i höstas. Porträttet föreställer kocken på restaurang Kopparhatten. Han serverade oss mycket god mat i dagarna två. En mästare.

Nu sticker jag till ståkkolm. Kanske besöker jag den där gourmékrogen. Vi får se.

T.