Thursday, September 30, 2010

Jag Förstår Inte.

Märker att mina tankar blir yngre och yngre. Ju äldre jag blir desto mindre förstår jag. Det finns så många saker jag inte får ihop.

Exempelvis den så kallade äganderätten.

Man kan bygga ett hus men inte en planet. Det var ingen som skapade jorden, den här planeten, möjligen en gud, men troligen någon slags big bang, en form av fysiska molekylmoln. Nu är det inte det jag vill åt. Exakt hur det gick till lämnar jag därhän. Så till saken.

Hur kan någon äga en fysisk plats. Hur kan någon bestämma att just den där jordytan är hans, hävda att han äger den och förbjuda mig att gå där, han kan till och med bygga ett staket och stänga ute människor. Hur går det till. Jorden måste väl rimligen ägas av alla som föds och bor här. Att man sen kan sälja mark övergår mitt förstånd. Först ta något som bör tillhöra alla och sen sälja det. Jag förstår det inte.


Kan någon förklara.

T.