Thursday, September 16, 2010

Jag Är Inte Socialdemokrat.

Jag är inte Vänsterpartist. Jag är inte Miljöpartist. Jag är inte Moderat (inte ens ny moderat). Jag är inte Folkpartist. Jag är inte Centerpartist. Jag är Thomas som levt i trettioåtta år och som vet att rött alltid är varmare än blått. Det har min livserfarenhet bevisat. Skuggorna. Smällarna. Allt det som gör oss till levande människor.

Tänk på att Mona inte är ett parti. Det är inte Mona du röstar på - det är ett regeringsbyte du röstar för. Jag har aldrig varit partipolitiskt aktiv, och kommer nog aldrig att bli det, men jag tror på vänskap och solidaritet. Det är därför det är viktigt att byta regering på söndag. Rödgrönt. Jag är trött på egoismen som breder ut sig och blir allt starkare här i landet. Därför är det viktigt att rösta med hjärtat.



Fick lift med en lastbil förra veckan. Chauffören, en småhusägare och heltidsarbetande man i medelåldern, han berättade att han fått en tusenlapp mer i månaden genom Moderaternas skattesänkningar. Han berättade också att han inte går på deras bluff. En tusenlapp. Vad fan är en tusenlapp i jämförelse med nedmonterad sjukvård och omsorg. En tusenlapp när hans barn står utan arbete och inte kan försörja sig. Han tittade på mig och sa; -trots allt måste vi tänka på varandra och på våra barns framtid. Det gör inte moderaterna och deras allians - och det vet egentligen alla. Vi med arbete måste dela med oss. Därför kommer jag att rösta för regeringsbyte på söndag.

Och glöm inte att Sverigedemokraterna är ett högerparti. Ett blått missnöjesparti utan visioner eller egentliga ideér. Jag kan kanske förstå (inte försvara) att dom vann mark förra valet. Men nu är det allvar - nu finns det inget utrymme för trams. That's it.

En fin man den där chauffören. Landet är fullt av sådana som honom.

T.