Wednesday, July 2, 2008

Enskede IP

Hon kom från större städer i mindre länder. Hon kom med hästar och smutsiga händer. Hon tog mig som den pojke jag var. En man som leta svar, på en liten pojkes vis, som en bakvänd söderkis.

Ingen ger mig styrka som du. Inget tar min kraft som dagarna ter sig nu. Varje kväll går jag vid havet med min hund och ser solen gå ner bakom vatten. Solen här, den är stor, röd och rund, som en apelsin av blod, som då när natten föddes och dagen dog.

Jag älskar när du ler mot mig i telefon. När du berättar om din dag, berättar om natten vi bara har till lån, berättar om mälarns stora vatten. Jag älskar när du skriver mig någon rad om söders grönskande blad. Jag älskar höra om din barndomsstad, där du trampar nya stigar nu, som när du var en liten flicka på sju.

Människorna här stannar kvar. Ingen letar några svar, och jag drömmer om götgatans vimmel med min tjej. Drömmer att jag går ner till enskede ip och lirar boll med dej.

T.