Friday, July 11, 2008

Beatles.

Jag satt på krogen med min polare författarn. Han berättade om en bok han stulit från biblioteket i tonåren, Beatles, av Lars Saabye Christensen, en bok som betytt mycket för honom, och för mig.

Innan han nämner titeln säger jag snabbt, -Du menar Beatles, den har jag hemma i bokhyllan, stulen från något bibliotek.
-Vafan, stulen från biblioteket på Gullstrandskolan, frågar han.
-Jag tror det, minns inte, svarar jag.
-Då är den fan min, eller min och min, men låt oss säga att jag förvaltade den i slutet av åttiotalet. Jag lånade ut den till Jocke, vi spelade ihop då.
-Jag fick den av Henke i början av nittiotalet, svarar jag.
-Henke, Jocke och jag, vi spelade i samma band då. Jocke måste lånat ut den till Henke, och han sen till dig, den har gått varvet runt.
-Du kan få igen den.
-Vi lämnar tillbaka den, det finns en ny generation som behöver större drömmar, behöver den bättre än vi.

T.

Ps. Man ska inte knycka från bibliotek, tänk på det, men det är inte vad historien handlar om.