Friday, May 27, 2011

Kärlek och Revolt.

Nu borde jag varit ute och fotograferat uppdrag men det regnar och jag lyssnar på Svenska Akademien. Bilden i klippet är ett montage av bilderna jag grejade i en snabbt riggad studio i ett gammalt grått parkeringsgarage under ståkkolm någonstans. Det var inte så det var tänkt. Men bilderna skulle tas och skivan skulle ut och det var inte mer med det. Samma skiva som senare hamnade på någon lista eller liknande som 00-talets bästa svenska reggaeskiva. Det har jag hört.



"Jag slår upp tidningen och förvånas över min oförmåga att förstå dom som skriver. Jag läser ledarskribenter som liknar nationalekonomer med meteorologer, och undrar är våra möjligheter att påverka vår skapelse lika små som dom att påverka vädret, skapat av nåt annat. Jag läser debattartiklar av moralens självutnämnda väktare och undrar vad det är för fel på mej som inte känner mej otrygg och aggresiv, borde jag det. Borde jag. Kan det vara otrygga och aggresiva människor som försöker bota kärleksbrist med fördömanden. Jag hör teorier om den fria individens rättigheter, om egendomsrätt och den blinda rättvisan, och jag undrar om jag nån gång har träffat denna rationella, förnuftiga och könlösa individ. Jag skulle vilja prata med henne eller honom, och prata om saker som kärlek, ansvar och omtanke, och vänskap. Kan det va ensamma människor som betonar den ensamma människans rätt till distans."

Som ristat i guld.

T.