Sunday, May 1, 2011

Liksom Lite Passande En Dag Som Denna.

"Trots alla de fruktansvärda bilderna och alla de obehagliga historierna som skrivits om mig har jag bara arresterats en gång i mitt liv och det var i San Pedro, Kalifornien. På den tiden var hamnarbetarna i en stor strejk där jag var sekreterare i strejkkommittén och jag antar jag var lite för aktiv för polischefen i staden så han arresterade mig och satte mig i fängelset i trettio dagar för lösgängeri och det är alltså hela min 'kriminella löparbana'.

Det centrala och viktiga man bör värdera är dock detta: Jag dräpte inte Morrison och jag vet inte någonting om det. Han blev, som vittnena tydligt visar, dräpt av en fiende till honom och jag har inte varit i staden tillräckligt länge för att hinna skaffa mig några fiender.

En kort tid innan jag arresterades kom jag från Park City där jag arbetat i gruvorna. På grund av Morrisons ställning måste man finna en skyldig och undertecknande, en vänlös landsstrykare, en svensk, och värst av allt en medlem i IWW, som oavsett inte hade någon rätt till att leva och därför utpekades som skyldig.

Jag har alltid arbetat hårt för levebrödet och betalat för allt jag mottagit och i min fritid målar jag bilder, skriver sånger och komponerar musik.

Nu, när invånarna i staten Utah önskar att skjuta mig utan att ge mig en rimlig chans till att presentera min sida av saken, så kom deras skjutare, jag är redo. Jag har levt som en konstnär och jag ska dö som en konstnär."


/Joe Hill



Och igår nynnade jag om den sista kvällen i april ...

T.