Friday, March 18, 2011

Sally och Kopplet.

"Om människor definierar situationer som verkliga blir de verkliga till sina konsekvenser."

http://hd.se/landskrona/2011/03/16/okopplad-hund-1000-kronor-i-boter/

http://hd.se/landskrona/2011/03/16/hundsympatisor-betalar-koppelboter/

Nu när drevet tappat orken och hamnat en bit bak tänkte jag passa på att förklara hur jag resonerar. Se det mer bildligt och mindre bokstavligt: Många människor dricker alkohol, och klarar ut det bra, andra människor klarar det mindre bra, vi vet alla att alkohol står bakom många våldsrelaterade brott, barn far illa i hemmet, många oskyldiga blir drabbade, alkohol är även ett hälsoproblem med exempelvis leverskador till följd av alltför hög konsumtion, allt detta är klarlagt, men samtidigt skulle vi aldrig gå med på ett totalförbud. Därför att för de allra flesta ger alkohol oss en förhöjd livskänsla och skapar inga problem - vi anser att det överväger. På samma sätt ser jag på hunden och kopplet. Sally kan bitas, och hon kan orsaka allergier, hon kan skrämmas, men oftast ger hon mycket glädje och förhöjer livskänslan för mig och alla de människorna jag har i min omgivning. Det överväger. Kanske kan man försöka se på livet från två håll och inte låta saker bli ett problem förrän de är just ett problem. Som Thomasteoremet men tvärt om.

Ärendet ledlagt.

Nu ska jag på två utställningsmöten. Livet rullar vidare och är allt utom ett problem.

T.