Friday, August 24, 2007

Rutiner.

Försöker alltid gå upp vid åtta. Oftast misslyckas jag och stiger ur sängen nio istället. Går en lång promenad med jycken, märker att jag behöver den andakten, tid att reflektera över dagen och mig själv. Läser tidningen och dricker mitt kaffe. Kollar mejl och läser en del bloggar. Vissa gillar jag, andra är smånördiga på något vis, för mycket akademiskt teoriprat och för lite känslor, men jag läser i alla fall, så något har de väl. Lagom vid halv elva börjar min arbetsdag, men i gengäld slutar den tidigast vid nio. Snacket om att man måste upp klockan sju, skitsnacket, det grundar sig bara i Luthers gamla bondesamhälle. Jag har inga kor att mjölka och det går inte att prata med människor före tio i alla fall. Rutiner kan vara bra, jag tvättar den första var månad klockan fyra, har tappat nyckeln till tvättkolven, och den sitter där den sitter. Den första klockan fyra.

Var fotodomare i tidskriften Foto för ungefär ett år sedan. Månadens bilder. Ett kul men något underbetalt jobb. Det som slår mig nu. Det är att det kanske är samma sak med bloggar som med fototävlingar. Det teoretiska, tekniken, och inte det som förmedlas är det som människor går igång på. Kanske är det så enkelt. Grammatik och skärpa. Rätt och fel.


Bilden är från Berlin. Precis som de flesta bilder på den här bloggen. I morgon ska jag på möte om Fotografi För Välfärd och hoppas att jag kommer med något matnyttigt på måndag.

T.