Monday, July 25, 2011

Bildspel På Tåg.

Nattåg mot Jämtland och hyrbil genom norrlands inland. Gårdar med hästar och fria getter i skogen och ensamma nätter i kala hotellrum. Nu Skåne igen och bildspel på tågens monitorer i samarbete med Skånetrafiken och Malmöfestivalen. Bildspelen kommer att rulla på tågen och perrongerna under hela festivalveckan och ett längre bildspel av varje fotograf kommer även att visas på festivalens storbildsmonitorer - samma monitorer de kör ut artisterna på. Det blir mycket bild i Skåne under sensommaren.

Jag ska gå rakt på sak. Det är spännande att visa bilder i allmänna och oväntade miljöer. Ta ut bilden i det offentliga rummet och låta den komma till människor som kanske aldrig annars besöker gallerier och institutioner.

Det var i vintras jag kom på idén. Jag satt på Öresundståget på väg från Köpenhamn och bytte till Pågatåg vid Malmö central, det var första gången jag åkte med de nya pågatågen, och jag satt och halvslumrade i sätet och slötittade på tevefyranyheterna som loopades på monitorerna. Då slog det mig en tanke jag haft flera år tidigare i metrotågen i Berlin - att på de där monitorerna borde man kunna visa bilder. Nu när möjligheten plötsligt dök upp på hemmaplan var det bara ta det vidare och göra slag i saken. På den vägen är det. 

För mig är det viktigt att ta ut konsten och göra den mer tillgänglig. Liksom knuffa på reklamen lite, försöka balansera upp det, människor är värda det, som det är nu tar ju reklamen nästan all plats. Många människor sätter någon timme dagligen på pendling till och från sitt arbete och då kan man väl passa på att bjuda på något mer djuplodande. Det tycker jag i alla fall.

Tåg är en ypperlig plats för bildvisning. Människor bara sitter och väntar på att komma fram, man blir lite mer mottaglig då, det är oftast inget annat som drar och man har tid till sig själv. Egentligen är det underligt att man inte använder tåget mer i samband med fler kulturyttringar. Tänk bara att få höra en poet läsa sin lyrik i högtalarna på exempelvis Stockholmståget. Helt underbart.


Klicka på flyern. Malmöfestivalen är en årlig festival i centrala Malmö. Malmöfestivalen äger rum i mitten av augusti och är Nordens största stadsfestival med ca 1,4 miljoner besök under åtta dagar. I år går den av stapeln den 19 - 26 augusti. Var där då.

T.