Tuesday, October 12, 2010

Tvära Kast.

En roadtrip från Östersunds station och Jämtland är vackert. Små nästan tomma samhällen och slingriga vägar. Jag bodde en bit bort, i Ångermanland en tid under nittiotalet, ett tvåvåningshus precis vid älven, tyvärr blev det en liten bravad och jag tvingades flytta till en nedlagd konsumbutik mitt i byn. Inte lika romantiskt men större yta till lägre pris. En deal som passade mig utmärkt - kanske borde jag söka upp människor från då. Passerade Ramsele och Skogsnäs och bilen krängde vidare mot fjäll och glittrande vatten.


Kommer till platser och mindre byar. Träffar två småflickor som är utan ridhus efter kommunens större satsning på hockey, bjuds hem till en skådespelare som flyttat tillbaka från Paris och sadlat om till getbonde, pratade med en pingstvän med cowboyhatt och tappad framtand och ett kors av trä. Nya möten och andra världar tar tag och växer i mig på ett ungefär. Käkar bräck med mes och svensk chevré.

Tog en sväng inom Åre. Off season. Vet inte vad jag väntat mig, men inte det här, jag vill inte raljera, döma, eller sätta mig på högre hästar, men likheten med Ullared var slående. Samma plast men större krav på mer guld. Stilfulla krogar utan stil. Jag funderar över hur man tänker och värderar sitt eget liv på en sådan plats. Billig okunnig personal och krogovana gäster provocerar mig. Hur är där då under säsong. Jaja. Skitsamma och nog om det, alla gör vi våra val, och ingen har tvingat mig att vara kvar. Nu tar jag mig till Berlin istället. En stad med mer innehåll och träd som fortfarande är gröna. Tvära kast och krogar som hem. Gyllende Hönan väntar mig där.

T.