Wednesday, November 7, 2007

...vänner igen sen.

Makedonien andra vändan.


Bilden. Jag går alltid en kvällspromenad som en vanlig man på stadens gator, var jag än befinner mig, här är jag i Bitola, en stad i södra Makedonien.

Jag var nere för att hänga utställningen -Bilder från Bitola. Allt började med att vi fick måla om utställningshallen på stadsmuseet. Allt slutade med att jag kom i konflikt med utställningschefen, då jag lät en zigenare komma in på vernissagen, han och hans likar var förvisade till en by utanför stan och förbjudna (inofficiellt) att vistas på museet. Man ska inte alltid ta seden dit man kommer. Det var delvis min utställning, och då avgör jag vem som ska få komma på vernissage, svårare än så är det inte.

Vi blev vänner igen sen, utställningschefen och jag, det var bara viktigt för mig att göra som jag gjorde. Att bråka lite.

T.