Tuesday, May 15, 2012

Mellan Pärmar.

Ljuset kom tillbaka. Jag och min vän författaren packade vår kolt och drog iväg på arbete. Som så många gånger förr, han skrev och jag fotograferade, och alltihop ska bli en utomhusutställning när nästa vår kommer igen. Ses vi då. Vi pratade om böcker och att utställningen borde få en utökad betydelse mellan mjuka pärmar som vår personliga historiebeskrivning. En annan sida. Samma historier måste berättas om och om igen. Jag kan omöjligt låta de folkvalda stå ensamma med sin historiebeskrivning. Vad säger Sofia egentligen om rösträtten. Det kan man aldrig veta.

Solen skiner och jag fick ett samtal om en annan bok. Det ska göras en bok om filmproduktion och de vill att jag ska arbeta med bildmaterialet. Bjud mig på en god middag på en bra krog så ser vi var vi hamnar. Tills dess är jag intresserad. I morgon blir det filmvisning, officiell smygpremiär av nya filmen, en kortdokumentär om getbonden Gert och hans fru Gunilla och deras tankar om en mer hållbar samhällsstruktur. Då var det Bengt och Vikingsson och jag som packade vår kolt och drog iväg. I långa samtal i ett nattåg såg vi ljuset gå upp över det norrländska landskapet. Höst och vinter och vår.

T.