Friday, October 24, 2008

Erik Lindegren.

Jag borde egentligen ligga och sova nu...

...men kom in på Fotosidan.se, där rasar debatten om Erik Lindegrens bilder från svenska slakterier. Bilderna som sådana tänker jag inte beröra, däremot debatten kring bilderna. Någon menar att sådana bilder bör förbjudas på sajten. Någon annan kallar bilderna osmakliga och respektlösa. En del kallar det propagandafotografi.

Det är precis sådan fotografi vi behöver. Bilder som berör. Bilder och fotografer som tar ställning, som vill något med sina bilder. Hur skulle vietnamkriget slutat utan Nick Ut´s napalmbild. När skulle reformerna kommit utan Jacob Riis bildjournalistik. Hur skulle den Amerikanska landsbygden klarat sig utan Dorothea Lang och Walker Evans propagandafotografi.

Vi behöver få se för att kunna förstå.


Att några få försvarar Lindegrens reportage bör jag tillägga.

Och kanske är den annars så tama och alltför ofta navelskådande svenska fotografin på väg mot förändring. Jag vet inte. Kanske. Sen kan man såklart artikulera mer eller mindre, men jag tycker det är gött med lite attack i alla fall.

Hälsar

Propagandaminister Thomas H Johnsson.