Monday, April 23, 2007

Stulna ord.

Denna text är författad av Baronessan. Och stulen av mig. På internet är det enligt mig tillåtet att tjuva (ibland i verkliga livet med). Därför publicerar jag den här.

Håll till godo mina vänner. Tänkvärda ord.

"Efter sex år i denna storstad i kompakt format samlar jag mig till en stunds kontemplation. Jag diggar Landskrona, verkligen. Livet kan vara skönt här, men också fruktansvärt hårt och cyniskt, precis som på alla andra orter, på andra gator där jag ännu inte vandrat. Problemen som finns i våra storstäder finns här också komprimerat på en yta som, ja vad vet jag, kanske ett gäng fotbollsplaner, kanske svart/vit randiga?

Jag hör röster om varvet, som inte fanns när jag flyttade hit, varvet som inte finns idag heller mer än i människors minnen och längtan tillbaka. Tillbaka till ett liv, en stad, en tid då det tydligen var sol och värme, arbetarromantik , saft och bullar till alla som ville ha. Man flöt fram genom staden på lätta fjuniga moln med ögonen ljusa av framtidstro.

Idag släpar vi våra tunga kroppar över slitna trottoarer, luften tjock av rök och gas från industrin, ögonen mörka av sorg och fientlighet och en längtan någon annanstans. Nya krafter har börjat spöka, inte ens våra barn är trygga, varken i skola eller på gator och torg. eller? Så vad gör vi? Hur ska vi skära hål i molnet som så obarmhärtigt lagt sig ovan våra huvuden och tynger oss så? Jag tror att svaret finns någonstans inom oss, varför inte börja med att lyssna inåt, vad är Jag beredd att göra? Om svaret då blir "ingenting" så har du ju också förlorat din röst, din rätt att gnälla eller att ens uttala dig. Du blir en främling i din egen stad.

Alla ni som säger att det var bättre förr, berätta vad som var så bra! Visa oss nykomlingar, alla icke Landskroniter det Landskrona ni vill visa upp! Eller ännu hellre låt oss vara med och skapa det! Jag är på! Vi lever ju här tillsammans, varför inte enas och bygga från grunden, en stad, så mycket starkare, en enad stad med glöd, vilja och lust. Lusten att förändra, att kämpa för ett Landskrona som vi alla kan vara stolta över!"


Bilden är från malmö. Samma känsla här som där...

Glöm inta att köpa boken. -En Blues från Landskrona. 150 pix + frakt. Beställ den på e-post: thomas.h.johnsson@agitera.com

Se artikel på: http://hd.se/noje/2007/04/23/deras-kaerlektill-landskronablev/

T.