Wednesday, September 24, 2008

I Ett Litet Hus.

Vissa dagar känner man sig så jävla stark. Andra dagar precis tvärt om. Idag skiner höstljuset på mig. Det blir så där vackert när solen gör trädens gula löv till guld. Har suttit hela förmiddagen med mina tankar vid vattnet, hunden har legat lugnt vid min sida, främmande människor har hastat förbi, och jag har fått frukt av en vänlig man. Har egentligen prylar att göra, men ibland måste sådant komma i andra hand, viktigt att tillåta sig att släpa efter lite. För saker börjar falla på plats lite mer nu. Börjar förstå. Jag är i en brytpunkt, det känns tydligare och tydligare, något annat måste in.

Någon frågade mig vad jag drömmer om.

Jag drömmer väl som alla andra om lycka, kärlek, pengar och rock´n roll. Men det jag direkt såg framför mig, det var ett hus i skogen, ett hus vi brukar låna ibland. Det finns ingen annan plats där jag känner mig så jävla fri och harmonisk som i det där huset. Där kan jag bara vara Thomas.

Svaret på drömmarna är alltså ett hus på landet med päronträd och kanske några höns som pickar omkring. Där skulle jag strosa i lugn och ro, arbeta med mina utställningar och böcker, sälja lite printar ibland. Göra lite föreläsningar och workshops då och då. Plocka svamp på hösten och arbeta med huset på vintern, göra det personligt och vänligt, hålla stora fester för mina vänner om vårarna. Där skulle jag kunna sitta på trappan med en kopp i handen och smygtitta på min vän när hon pysslar i trädgården, se hur det glittrar i hennes ögon, det brukar göra det när hon arbetar med sina blommor, det är det vackraste jag känner till.

När skogen blir för trång vill jag kunna åka till andra länder en stund. Träffa nya människor och hänga på främmande krogar ett tag. Kanske ha en liten lägenhet i Berlin att bo i ibland.

Mina drömmar är visst ganska enkla, jag behöver egentligen inte så mycket, och kanske är jag bara en romantiker. Men det är vad jag drömmer om.


Ungefär som Taube sjöng en gång;

"Stjärnor och palmer och medelhavets brus, kring ett litet hus med två tända ljus, rött vin och druvor och blommor i ett krus, i ett litet ensamt hus..."

T.