Monday, May 7, 2007

Blandat.

Nu är det måndag. Hemma från Berlin. Boksläppsfesten avklarad. Recensionerna av boken börjar komma.

Egentligen arbetar jag inte för att kulturskribenter ska bli glada. Men det är trots allt kul när de skriver positivt. Överlag verkar det vara så. Bara en sak jag retar mig på. Retar mig mycket på. Det är i kvällsposten. Kvällspostens recension. Kvällstidningen som läses i de södra delarna av landet. -Där har de skurit sönder bilderna. -Stavat fel på namnen. Hur ska man kunna ta en sådan tidning på allvar. Pinsamt värre. Så tänker jag. Och så fick kulturchefen veta att jag tycker. Viktigt.

Boksläppsfesten gick riktigt bra. Pibe läste bra som vanligt. L.T Fisk var på riktigt. Och The Negatives punkade loss precis som jag önskade. Jag blev lite full. A och B plus en flickvän kom. Det var kul att de kom. Riktigt kul. Kanske ska vår gemensamma utställning, Mellan 4 Ögon, ställas ut i Paris. Där förstår de bild. Det skulle aldrig hänt att -Le Monde skulle skurit sönder bilder de publicerar. Så är det i Frankrike. Så är det inte i Sverige.

Berlin var skön som vanligt. Lite bus under första maj nere i Kreuzberg. Det brukar vara roligt. I år tappade jag sugen när en flicka fick en flaska rakt i ansiktet.

Jag stod och knäppte vid anarkisternas barrikad. De kastade flaskor och stenar mot polisen. Killen sidan om mig, kastade en flaska som var ämnad för polisen, flaskan passerade polisen och träffade flickan rakt i ansiktet. Det är för jävligt när oskyldiga blir drabbade. Killen fick spö. Jag slutade knäppa. Gick och tog en bira i ett gammalt hus i stället. Lyssnade på punk och var för mig själv ett tag. Det var nödvändigt.


Igår var jag och Baronessan i skogen och grillade med H och R plus deras barn. Skön kontrast.

T.